Подготвеният проект за бюджет е разработен при спазване на приетите от Министерски съвет основни допускания по отношение на данъчно-осигурителната политика, на базата на заложените в Закона за Държавния бюджет на Република България за 2020 година параметри (обнародван в Държавен вестник брой 100/20.12.2019 година). Разработеният проект е в съответствие с разпоредбите на Закона за публичните финанси  (обнародван в Държавен вестник, брой 15/15.02.2013 г., изм. ДВ бр.95 от 08.12.2015 г., изм. и доп. ДВ бр.43 от 07.06.2016 г., изм. и доп. ДВ бр.91 от 14.11.2017 г.), Наредбата за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет, Постановление № 381/30.12.2019 г. за изпълнение на ЗДБРБ за 2020 г., Решение № 208/16.04.2019 г. на МС за приемане на стандартите за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2020 г. и изменени и допълнени с решение № 644/01.11.2019 г., Единна бюджетна класификация за 2020 г., Действащите размери на ставките за местните данъци, такси и цени на услугите.

Проекта за бюджет на Община Хисаря за 2020 г. е съобразен с действащите законови и подзаконови нормативни актове и отразява намеренията на общината за провеждане на комплексна финансова политика.

При изготвянето на бюджета за 2020 г. са спазени принципите за всеобхватност, законосъобразност и  публичност.

Основните приоритети при съставянето на проекта на бюджет на общината за 2020 г. са:

  • повишаване ефективността от публичните разходи;
  • развитие и осигуряване на достъпни и качествени социални услуги;
  • увеличаване обхвата и подобряване качеството на предоставяните от общината публични услуги;
  • работа за успешно усвояване на средствата от Европейските фондове и програми;
  • благоустрояване, основен и текущ ремонт на улици и второстепенна улична мрежа, с цел подобряване на транспортната инфраструктура;
  • поддържане чистотата, уличното осветление и озеленяването на общината. 

           Закона за Държавния бюджет на Република България за 2020 г. беше обнародван в ДВ бр. 100/20.12.2019 г. Основните промени касаещи дейността на общината са следните:

  • Разширено приложение на инструмента за намаляване на 80 % от неразплатените задължения на общини – бенефициенти по програми, за наложени финансови корекции – еднократно чрез сключване на тристранно споразумение между управляващия орган на оперативната програма, министъра на финансите и кмета на съответната община. Няма изрично упоменаване на предходния програмен период, като отпада и условието за прихващане на подлежащи на възстановяване безлихвени заеми за сметка на подлежащите на предоставяне обща изравнителна субсидия и целева субсидия за капиталови разходи (чл.80);
  • Еднократно ограничение за 2020 г. общините могат да поемат дълг извън ограниченията на чл.32, ал.1 от ЗПФ (15 %) чрез заеми, предоставени им от финансови посредници в изпълнение на финансов инструмент, управляван от „Фонд мениджър на финансови инструменти в България“ – ЕАД.  Годишният размер на плащанията на общината за всяка година по всички видове заеми, без тези за плащания по главница на рефинансиран съществуващ с нов дълг през 2019 г., без дълга по финансовия договор с ЕИБ, както и дълга по временни безлихвени заеми и по предоставени заеми от други лица от сектор „Държавно управление”, и без плащанията по ЕСКО договорите не може да надвишава 18 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години, изчислен на базата на данни от годишните отчети за изпълнението на бюджета на общината (чл.82);
  • Разширени изисквания и конкретни срокове за възстановяване на ДДС, финансирани като разходи по одобрени проекти – за частта, за която възниква право на приспадане на данъчен кредит (чл.83 и чл.84)
  • Нова разпоредба за отнасящи се за 2019 и 2020 г. – ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ не се прилага за ангажименти за разходи по сключени договори от Общината за извършваните услуги по събиране и транспортиране на битови отпадъци, третирането им в съоръжения и инсталации и поддържане на чистота на териториите за обществено ползване, както и такива за сметка на трансфери от Централния бюджет за други целеви разходи, включително за местни дейности по чл. 52, ал. 1, т. 1, буква „г“ от ЗПФ;
  • Разширяване на възможностите по чл. 283, ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование за ползване на средствата от държавния бюджет за транспорт и на ученици, които пътуват ежедневно до училище в друго населено място в същата или съседна административно-териториална област, ако това обучение за придобиване на квалификация не се провежда в населеното място, където ученика живее или ако ученикът се обучава по защитена специалност от професия или специалност от професия, по която е налице очакван недостиг на специалисти на пазара на труда;
  • Промени в частта Общинска администрация, а именно: досегашния компонент „Кметове и кметски наместници” става компонент „Кметове” с разчетени средства за възнаграждения. Разчетите в ЗДБРБ за 2020 г. са направени на база реалния брой кметове на общини, райони и кметства, в които са се провели местни избори.
  • Създаване на нова програма за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища за периода 2020-2022 г., която следва да бъде приета от МС в срок до един месец от обнародването на Закона. Задължение на МС в срок до два месеца от обнародването на Закона да предприеме действия, вкл. и чрез законодателна инициатива за въвеждане на задължително предучилищно образование за 4-годишните деца и за подпомагане заплащането от родителите на такси по чл.298, ал.2 от ЗПУО.
  • Увеличение от 01 януари 2020 година на минималния размер на основната заплата за най-ниската длъжност, предвидена за заемане от държавен служител от 560 лв. на 610 лв.

            В Закона за Държавния бюджет на Република България за 2020 г. се запазват   следните регламенти:

  • Съгласно чл. 52 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2020 г. одобрените с решение на Общинския съвет разчети за финансиране на капиталови разходи, се представят в МФ при условия и по ред, определени от министъра на финансите;
  • Съгласно чл. 53, ал. 1,3 и 4 от Закона за Държавния бюджет на Република България за 2020 година разпределението по тримесечия на годишния размер на общата субсидия за делегираните от държавата дейности – 30:25:20:25; на общата изравнителна субсидия – до 20 Януари в размер 50 на сто, до 20 Юли в размер 25 на сто и до 20 Октомври останалите 25 на сто и на средствата за зимно поддържане и снегопочистване – до 20 януари и до 31 октомври в съотношение съответно  75:25;
  • Съгласно чл.53, ал.2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2020 г. целевата субсидия за капиталови разходи по чл. 50 се предоставя на общините до 5-о число на текущия месец, въз основа на заявки на общините, при условията и реда, определени от министъра на финансите
  • Ежемесечно предоставяне на общата субсидия за делегираните от държавата дейности – до 5-то число на текущия месец в размер на една трета от тримесечното разпределение (чл.53, ал.5);
  • Максималният размер на присъдената издръжка, която се изплаща от държавата по чл.152, ал.1 от Семейния кодекс за 2020 г. е 80 лв.(чл.65);
  • При определени в закона случай икономиите на разходите за персонал, могат да се използват текущо или с натрупване само за изплащането на допълнителни възнаграждения и дължимите за тях осигурителни вноски и/или за други разходи, а икономиите от разходите за персонал в резултат от намаляване числеността, може да се използват за увеличаване на индивидуалните основни месечни заплати съобразно оценката на изпълнението и за изплащане на дължимите към тях осигурителни вноски (чл.76);
  • Освобождават се от наем бюджетни организации настанени съответно в сгради държавна или общинска собственост чл.77 от ЗДБРБ за 2020 г.
  • Възможност за покриване на финансовия недостиг на общините бенефициенти по проекти по оперативните програми със заеми от Българска банка за развитие (чл.81)
  • Възможност за трансформиране на целевата субсидия за капиталови разходи в трансфер за други целеви разходи на общината за извършване на неотложни текущи ремонти на общински пътища и на улична мрежа (чл.87)
  • Задължително поддържане на постоянен интернет и комуникационна свързаност на общинските администрации за нуждите на компонентите на електронното управление съобразно минимални изисквания за качество, публикувани на интернет страницата на Държавна агенция „Електронно управление“ (чл.88)
  • Размерът на средствата за представителни разходи за кметовете в общините не може да бъде по – голям от 2 на сто от общия годишен размер на разходите за издръжка за дейност „Общинска администрация” (чл.89, ал.1)
  • Размерът на средствата за представителни разходи за общинските съвети не може да бъде по – голям от 1 на сто от общия годишен размер на разходите за издръжка за дейност „Общинска администрация” (чл.89, ал.2)



    Пълният текст на Доклада, както и Приложенията към него, можете да намерите в прикачения файл



Коментарите са затворени.

Анкети

Колко време чакахте, докато регистрират заявлението Ви за административна услуга

Вижте резултатите

Зареждане ... Зареждане ...

Здравейте, 

Създадохме нов интернет сайт на Община Хисаря.
Активен е на адрес:  hisarya.bg

Новите материали поместваме само на него и сме в процес на прехвърляне информацията там.

Старият сайт можете да ползвате за публикации и документи, качени преди до 1. Ноември 2022 г.

Той ще остане да работи, за да бъде полезен с информацията си.